27 January 2013

Manja dan Gedik


Assalamualaikum . ♥

Manja ? Manja itu adalah sesuatu yang subjektif. Sesetengah orang dilahirkan dengan memiliki sifat manja, ada sesetengah orang menjadi manja hasil dimanjakan oleh orang sekeliling dan ada orang yang hanya akan manja dengan orang orang yang tertentu seperti, keluarga, kawan kawan rapat ataupun kekasih.

*suka kucing , sebab kucing manja*

Bagi yang memiliki sifat manja semulajadi , beliau akan manja dengan sesiapa jua dan tidak hairanlahkan , mungkin sifat manja nya menjadikan nampak comel di mata orang.Tetapi, ada sesetengah kes , seseorang itu tidak dapat mengawal kemanjaan nya dengan berhemah . Sampaikan orang sekeliling berasa 'annoyed' atau rimas .

Kita bebas mentafsirkan sifat manja mengikut tafsiran sendiri. Ada orang melihat manja sebagai suatu yang negatif seperti sifat yang mengada-ngada , kebudak-budakan ataupun lebih teruk orang yang manja digelar 'gedik'.

Menurut DrSha ,*sila tampar pipi sha sampai sedar* lelaki memang gemar perempuan jenis manja manja leleh ni.Tetapi tidaklah semua , dan kebanyakan lelaki kurang senang dengan perempuan yang manja yang terlampau atau manja yang dibuat-buat ini. Ada sesetengah orang yang mengada-ngada atau buat-buat manja kelihatan sangatlah plastik.

Kalau kita kenal seseorang itu dengan sifat manja, jangan kita ingat dia selalunya manja. Kalau diberi perhatian , kadang-kadang sifatnya lebih kepada gedik. Alamak, gedik ?

Apakah pula gedik ?

Perempuan yang mengada-ngada? Perempuan yang suka tarik perhatian tak tentu pasal? Perempuan buat2 manja tak bertempat? Semua perempuan memang gedik. Awak, awak dan awak tak gedik? ayoo jangan tipu. Tapi apa yang sha maksudkan tu bukanlah semua perempuan terlompat sana sini macam monyet tu. Ade setengah perempuan gedik yang real punya. Tahu-tahu je lah macam mana kan? Ada setengah tu sikit je kegedikkan dia. Tapi kalau perempuan yang tak gedik langsung tu, Hmm, susah sangat nak carik. Spesies tu hampir pupus.

Sini , sha provide macam mana nak kenal pasti diri kita *gadis* adalah seorang yang gedik . Sumber nya sha c&p daripada sini !


ANDA TAHU ANDA GADIS GEDIK BILA

1. Anda teramat mudah perasan. Bila ada lelaki terpandang ke arah anda, automatik anda fikir dia sedang pandang anda dan tertarik pada anda. Perasan adalah antara simptom-simptom awal penyakit gedik.

2. Anda rasa anda cun gila. Sebenarnya menurut pemerhatian , biasanya memang orang yang gedik ni agak cun juga (walaupun yang tak cun pun ramai). Tapi perlu diingat, cun gila dan cun juga mempunyai makna yang jauh berbeza. Dan definisi cun mencakupi budi-bahasa dan perangai. Takde maknanya kalau cun tapi perangai entah apa-apa.

3. Anda secara automatik berasa teruja dan over-excited apabila berada berhampiran kumpulan lelaki. Anda juga secara spontan merasa mereka semua sedang memerhatikan segala gerak-geri anda. Padahal mereka sebenarnya perati anda bukan sebab minat tapi sebab meluat.



4. Mengada-ngada. Ini memang trademark orang gedik. Biasanya untuk menarik perhatian kaum lelaki. Suara akan tiba-tiba jadi merengek-rengek bila dengan lelaki. Suka mintak itu mintak ini. Kadangkala tanpa sedar memalukan diri sendiri apabila nk demand perhatian. (Kalau bini merengek dengan suami tidaklah dikategorikan gedik, harap maklum ;-D)

5. Anda rasa semua lelaki minat kat anda. Dan anda suka ‘memancing’ lelaki menggunakan pelbagai cara untuk membuktikannya. Anda buat-buat manjalah, hantar sms jiwang-jiwang lah, anda ajak keluar makanlah, keluar jalan-jalanlah. Bila ada respon, anda pun akan kata “Sah, dia memang minat kat aku”. Tapi, kalau lelaki tu buat derk aje, anda akan kata pula “Alah, dia cover tu. Aku tau sebenarnya dia minat kat aku.”*sama ja perasan nya -,-*

6. Anda juga seorang yang amat sukakan lensa kamera atau vcam. Bila ia tertumpu kepada anda, mulalah anda terdorong untuk buat aksi dan berposing yang over seperti buat side posing, menonggekkan bontot, gigit-gigit jari, dan sebagainya. Pernah tgk vklip MMU Ada Apa Dgn Gedik? Precisely my point.

Sekiranya anda mempunyai ciri-ciri di atas, terutamanya No. 3, 4 & 5 maka mungkin anda patut mendapat nasihat daripada pakar untuk rawatan selanjutnya sebelum penyakit ini menjadi lebih kronik. Jika anda masih belum jelas tentang apa itu gedik, anda bolehlah cuba menonton rancangan Ma*laysia’s Most Beau*tiful di 8TV setiap Khamis malam untuk mendapat gambaran am. Cerita realiti tv itu memang penuh dengan perempuan-perempuan gedik.

haaaa, dah baca ? amacam, kamu semua tak gedik kan.. sha tahu tu. Bukan ramai pun orang gedik.

Jadi , sha cuma nak tegaskan di sini . manja adalah suatu sifat yang empatratusenamploh kali taksama dengan  gedik okay . Jadi , sebelum nak nilai seseorang dan bermonolog dalam hati "eish,gediknya pompuan ni" , pastikan anda tahu dulu sifat sebenar seseorang itu .

Tapi seeloknya bagi seorang gadis, selindungkan dan simpankan sifat manja kamu itu untuk dijadikan suprise untuk suami kamu . Jangan ditonjolkan kemanjaan kamu terlebih awal . ♥

2 comments:

nicosikura said...

tahniah shalinda.. ^_^ so suwit. nanti kawen jgn lupa jemput tau..

Shalinda said...

heeee, terima kasih . in shaa Allah :)