13 January 2013

Nilai Seposen

Assalamualaikum ♥

Buat pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris atau penduduk sekitar Tanjung Malim, siapa yang pernah menjejakkan kaki ke pasar malam atau pasar minggu yang diadakan setiap Sabtu yang terletak di Pekan Tanjung Malim , angkat kening pehlis . Eh ?

Of course, semua pernah menjejakkan kaki kat sana kan ? Iye , banyak kan makanan makanan sedap . Baju baju yang merambangkan mata , tudung tudung yang merambangkan lagi menjulingkan mata . Chupp , bukan itu yang sha nak highlight dalam entry kali ni . Bukan pasal jersi lengan panjang yang murah, bukan pasal mee goreng basah rm2.50. No no no.

Sepanjang kita jalan dalam lorong lorong pasar tu, ada perasan tak tabung tabung derma ? oh, kecik sangat, taknampak kan? Jadi , mesti nampak kan makcik makcik , pakcik pakcik , kakak, abang abang dan adik adik yang duduk di tengah jalan dalam keadaan yang daif dan menghulurkan mangkuk mangkuk kecik bukan?

"Alah, pura-pura je tu"
"Toksir kawe vi pitih, sekyo tipu belako"
"Pandai kan diorang tu berlakon, bawak anak kecik segala"
"Tahu mintak sedekah je"

Aik , macam ini ke rakyat Malaysia yang penyayang?
Kelaut sudah rasa perihatin dan simpati  bukan? Laju sahaja caci maki hina bina peminta sedekah yang tak berdaya tu kan?

"Hmm, tak berdayalah sangat"

Readers ,
Bukan sha nak paksa kita betul betul percaya yang mereka tu betul-betul jujur. Dan sha nak tegaskan jugak , bukan semua mereka mereka yang duduk kat situ palsu belaka . Sha tak mampu nak nilai mereka semata semata dengan sekilas pandang.



Akan tetapi , tetapi !
Sanggup kah kita ? sanggupkah kita melintasi mereka yang duduk dalam keadaan daif tu sambil memakan seketul burger ayam double triple special ataupun menatang ais krim lima perisa serentak dengan hiliran ais krim di tepi bibir ? Tak cukup dengan itu , dengan puas hatinya kita memuji makanan tersebut di hadapan mereka yang tidak mampu.

"Em, yummy yum yum. Sedapnya, rugi kalau tak beli tadi ni"

Manusiakah kita?
Bukan sha nak suruh anda semua hulur wang hatta matta walau sehinggit sekalipun. Bukan .
Sebab apa? Sebab sha faham , kita sanggup menahan lapar dahaga demi nak save duit sebab takcukup nak beli baju kurung polka dot murah yang kita order online tanpa wang pos tu kan?  takpun nak save duit nak beli produk kecantikan demi nak kulit lebih putih , cerah , berseri, menawan tertawan , kan kan kan?
Dan kalau kita derma sehinggit kepada seorang peminta sedekah dan didarabkan dengan sepuluh peminta sedekah di pasar malam tu, jumlahnya dah rm10 . Alamak , banyak tu kan?

Serius , jumlah rm10 tu besar bagi pelajar universiti yang kebanyakannya pinjam PTPTN kan ? *walaupun sekali pasar malam, lima helai tudung berharga rm50 pandang sebelah mata ja kita rembat*

"Jadi, bagaimana ?"
"Tak payah derma lah an? Jimat duit pt ."

No !

"Dahtu ?"


Senyum. Begini sahabat sahabiah semua.
Apa kata sebelum melangkah ke Pasar Malam itu, sediakanlah wang syiling seposen seposen.
Dua posen dua posen ke.
Lima posen lima posen ke.

"Untuk apa? Berat lah beg"


Senyum. Untuk didermakan.
Andailah ada sepuluh orang yang yang memohon sumbangan, seposen darab dengan sepuluh,
Baru singgit abang kakak adik sayang semua.

"Alah, baik takpayah derma, setakat seposen, dia boleh beli apa je."

Wallaweh , penat belajar mathematic siap belajar additional mathematics yang exam nya jarang bebenor lulus masa spm dulu .

Kalau anda seorang dah derma seposen.Datang kawan anda derma lagi seposen.Makcik jual sayur derma seposen . Dan andaikan pengunjung pasar malam tu jumlah nya dua ribu orang , tak ke dah dua ratus makcik pakcik kakak abang adik adik yang memohon sumbangan tu dapat ? Dah boleh beli beras , barang-barang dapur dan keperluan keluarga untuk seminggu.



Dan alhamdulillah, kita dah berjaya menolong beberapa keluarga yang susah di Tanjung Malim ni secara tak langsung bukan? Well done, kita juga dah memupuk rasa simpati dan perihatin dalam masyarakat Tanjung Malim . Baiknya semua. Baiknya pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Apa lagi , duit seposen seposen lebihan beli barang barang tu simpan la dalam beg kecik .
Kumpul banyak banyak nak buat bekalan kita di kehidupan yang satu lagi.
Ayuh kumpul duit dan derma hatta seposen pun !
Renung-renungkan dan selamat beramal :)









2 comments:

Unknown said...

belajar kat UPSI ke?

Shalinda said...

ye , belajar kat UPSI :)