28 March 2013

Apa Itu Scoliosis

Assalamualaikum 

Malam ni menjadi-jadi pulak kerja online sha. Lepas dok renung wall facebook 2 jam lebih, beralih kepada game surgery kat surgerygames.org , lepas tu teringat pula haritu nak google pasal scoliosis ataupun bahasa mudah dia, tulang belakang bengkok. Pasal masa buat medical check-up nak masuk universiti haritu, doktor bagitahu yang sha ni salah seorang penghidap scoliosis. Dulu masa mula-mula dapat tahu sha ni penghidap scoliosis, ada la jugak google sikit sikit pasal penyakit ni, Tapi tergendala sebab terlampau sibuk.



Penyakit scoliosis ni merujuk kepada keadaan tulang belakang yang tak normal, sama ada bengkok ke kiri, ke kanan ataupun ada yang berpusing. Hebat nya. Kalau dilihat dari xray dari sudut depan, kita boleh nampak tulang tu membentuk huruf 's' dan ada juga yang berbentuk 'c'. Dari apa yang sha google, penyakit scoliosis ini takda sebab. Tak diketahui sebab dia.

Biasanya wanita lebih banyak menghidapi penyakit scoliosis ni, namun tetap ada penghidap lelaki. Umumnya, penyakit ni bermula dari sebelum puberty dan jarang ada pesakit yang mula daripada dewasa. Scoliosis yang bengkok dia tak lebih daripada 45 darjah selalunya tak akan jadi lebih teruk lepas dewasa.

Tanda tanda Scoliosis.
1. Bahu herot sebelah *sebelah bahu lebih tinggi
2. Kepala nampak tak centered dengan badan
3. Salah satu tulang bahu agak terkeluar daripada yang satu lagi
4. Bila bongkok kan badan, ribs akan nampak macam tinggi sebelah

Scoliosis ni bahaya jugak tau :( Kalau kebengkokkan tulang belakang tu makin parah, boleh menyebabkan fungsi jantung dan paru-paru terganggu hingga menyebabkan sesak nafas dan berdebar-debar. Dengar kata, pesakit scoliosis digalakkan untuk banyakkan berenang dengan bergayut pada palang tiang. Oh my , nak gayut kat tiang mana ni.

Contoh xray scoliosis




No comments: