17 March 2013

Chupp ! Nafsu Bukan Tuhan !

Assalamualaikum. 

Pernah dengar cerita tentang nafsu tak? Tentang betapa bongkak nya nafsu dengan penciptanya sendiri iaitu Allah swt. Sehingga beberapa kali nafsu dicampakkan dalam neraka, nafsu tetap bongkak sampai suatu tahap Allah memasukkan nafsu ke neraka sejuk pastu dibiarkan kelaparan dalam suatu tempoh yang sangat sangat sangat lama. Terakhir kali Allah tanya kepada nafsu yang dah tak bermaya tu , " Siapa kau dan siapa aku? " , nafsu yang lemah akhirnya mengakui Allah adalah tuhannya, dan nafsu adalah hamba.

Tengok, ketegaqnya nafsu yang Allah selitkan dalam diri kita. Tapi disebabkan Allah maha mengetahui, Allah tahu akan sifat makhluk yang Dia cipta, Allah ciptakan akal supaya mampu membimbing dan mengawal nafsu yang ketegaq tadi. Dengan ini, boleh la sha umpamakan, nafsu tu sebagai kuda liaq dan ganas dan akal sebagai jeneral yang mengawal kuda tersebut. Kalau jeneral tu jahat, mestilah kuda tadi dia guna untuk ke arah kejahatan. Tapi kalau lah jeneral tu hamba Allah yang soleh, mesti dia akan guna kuda untuk ke jalan yang diredhai Allah.

Kerana nafsu jugak, ramai yang menyalahkan diri. Jangan terlanjur melayan kehendak nafsu. Nafsu mengajak, kita melayan. Memang lingkup la diri kita sebab kehendak nafsu selalunya merosakkan diri kita. Semua sebab apa? Kerana nafsu mengajak melakukan sesuatu yang sangat menyeronokkan. Last last nafsu jadi musuh yang sangat kita cintai.

Cuba bayangkan kita mengikut nafsu makan banyak, tidur banyak, cakap banyak, seronok berhibur, megah dengan kecantikan, gila harta, gila kuasa, gila talak*eh? , hihi. , seronok dengan pujian. Semua ni memang kesukaan manusia. Semua 'best-best' kan?



Nak tentang benda yang kita suka? Haih, payah baq hang. Nak tinggal bopren yang kita suka pun teriak 44hari 44 malam. kan kan kan? Apatah lagi tabiat yang kita suka. Aduidui nya pun. Nafsu yang ada dalam diri kita akan tetap ada dalam diri kita sampai kapan pun, ecewah. Apabila nafsu ditentang, diri kita yang sakit. Menentang nafsu ibarat kita tentang diri kita sendiri. Maka, ramai antara kita yang takmau tentang nafsu malah rela melayan sebab taknak diri terseksa.

Kita kesal ? Alhamdulillah. Senyum sikit. Syukur jika ada rasa sesalan dalam diri kita. Itu bukti bahawa diri kita masih beriman dan masih punya harapan. Biar rasa kesal tu dorong, bimbing, dan bawak kita ke jalan yang diredhai dan diberkati dan menyimpang dari jalan yang dimurkai Allah. Tapi ingat, jangan dok tangguh-tangguh taubat kerana pengampunan Allah itu tersedia kepada hambanya yang segera memohon ampun.

 وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى
 "Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya."
[79 : 40-41] 
Mujahadah ialah tugas kita. Mujahadah adalah tanggungjawab kita. Mujahadah adalah peperangan kita. Perang melawan hawa nafsu pun berhijad jugak tau! Ingat dakgi kita belajaq masa spm dulu dulu. Jadi jom tanam azam ! In Shaa Allah, kalau kita betoi betoii nak berubah , Allah pasti akan tunjuk jalan kat kita. Sebab Allah dah berjanji dalam surah Ar-Ra'du ayat 13,

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sehingga mereka mengubah diri mereka sendiri"


No comments: