14 March 2013

Takdir

Assalamualaikum 

Sebagai seorang daie yang sedang bermujahadah-berusaha membaiki diri, sha sedang membina pemikiran positif dan cuba menerima takdir yang sememangnya dah ditentukan oleh Allah yang Esa. Tapi, pada satu ketika iman sha mulai goyah. Bisikan syaitonnn nirojimm mungkin. Sha macam takdapat terima jalan hidup yang diaturkan. Alhamdulillah, dalam masa sha kekeliruan, Allah menghantar seorang hamba-Nya untuk menasihati sha. Terima kasih sahabat. Nasihat dan doa awak sangat memberi kesan kepada sha yang lemah ni. *nanti sha belanja kitkat okeh ?

"Pasaipa la aku dapat suami macam ini? "
"Kenapa isteri aku tidak begitu?"
"Kenapa dari dulu aku tak kaya-kaya lagi ni"


Dalam episod hidup kita, pasti takdir datang menguji. Bila masalah atau takdir melanda, pasti kita rasa masalah kita yang the worst dalam alam semesta ni kan? Kenapa jalan hidup ditentukan begitu dan begitu. Mulut berbicara Allah itu Tuhan, tapi kenapa kehendak-Nya , kita tak rela? Sebetulnya, masalah, ujian, cabaran, halangan, dan segala apa bentuk kesusahan tu sangat berkait rapat dengan iman.

Contoh yang sha ingat, iman iblis hancur berderai bila diuji dengan takdir. Bila disuruh sujud kepada Adam, semua ego yang terpendam teserlah. Adudui, macam mana pulak dengan kita yang iman senipis kulit bawang ni tambahan dengan ibadah yang sekelumit? Maka, jomlah kita pujuk hati dan terima takdir dengan rela.



Takdir selalunya mengatasi tadbir. Takdir daripada Allah, sedangkan tadbir cuma dari diri sendiri yang lemah. Untunglah, kalau takdir dan tadbir selari. Kadang kadang apa yang kita nak, ditunaikan. Jangan lupa ucap Alhamdulillah :)

Takdir daripada Allah ada hikmah dan ada mehnah-Nya. Mehnah tu apa? Mehnah tu didikan yang straight daripada Allah. Takpayah nak belajar kat sekolah, kita belajar dari takdir-Nya. Dan selalunya mehnah ni tersembunyi daripada pemikiran yang biasa.

"...Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu." (Surah Al-Baqarah : 216)

[[ Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untukku. Sha akan terus berbaik sangka kepada Allah... DIA akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan di sebalik ujian ini. Ya, sha tidak tahu, kerana ilmu sha terbatas. Tetapi kerana Allah yang Maha Penyayang telah memilih ujian ini untuk diri sha maka sha yakin ilmu-Nya Maha luas. Yang pahit ini akan menjadi ubat. Yang pedih ini akan menjadi penawar. Ya, Allah tingkatkanlah imanku bagi mendepani setiap ujian dari-Mu! ]]

Lots of love, 

Sha.

1 comment:

nicosikura said...

nice entry dear.. hehe