23 March 2013

Quiling Craft

Asslamualaikum 

Apakah benda 'quiling craft' tu ? Rasanya ramai dah antara pembaca-pembaca belog sha ni yang tau apa itu quiling, cuma sha ja yang baru eksaited tahap gaban bila tahu ada kraf tangan yang macam ini. Comel gila kraftangan macam ini, baru tadi dok google-google jumpa kraftangan macam ini. Ya, iyalah, cuti sem baru nak mula, sha pun mula la cari benda benda merepek nak buat kat rumah. Berani potong kuku, sepanjang cuti sem ni sha makan, tidoq ja. Kalau tak cari benda berpekdah, memang ulaq sawa lah sha.

Dok merepek apadia entah, tak terang-terang lagi Quiling Craft tu apa benda. Quiling tu kerja kerja menggulung kertas dan cantum sampai satu satu benda alah yang sangat cute ! Kertas yang digunakan hanyalah kertas A4 biasa , mengikut berat yang kita suka. Patu kertas tadi kita potong ikut lebar 3mm,5mm,6mm. Untuk memudahkan kerja, gunalah mini paper shredder macam yang bawah ni ;


Kalau ada bajet lebih, wajiblah beli shredder elektrik ok ? Lebih cepat ! Hasil dia macam mana? Haa, macam gini !


Alat-alat yang wajib ada untuk quiling/gulung kertas kertas ini .


Kalau tak ada benda atas ini pun takpa, guna ja lidi-lidi satay . Lepas itu kena gulung gulung sampai jadi bentuk yang kita nak, kalau kita kreatif lah kan. Kalau tak, kita kena belajar asas dia dulu daripada youtube.
Yang bawah ni adalah contoh contoh quiling asas yang perlu kita tau at least. 


Dan hasil quiling sepenuhnya boleh hasilkan kraftangan yang macam gini,


Lawa kan kan kan ? Okay, marilah kita sama sama mencuba benda baru sempena cuti sem ini. Boleh buat kad untuk hari ibu dan hari guru yang akan datang, kreatif dan comel. Selamat mencuba! 






No comments: