4 March 2013

Sahabat | Kekasih | Sahabat

Assalamualaikum 

Sila jawab soalan di bawah tidak kurang daripada 150 patah perkataan.

Bolehkah dan sanggupkah merubah perhubungan dari kekasih kepada kawan ?

Haa, tudia, taksub sangat nak jawab soalan final exam. Sampai buat entry berbaur soalan final exam.
Dikala sha dah memang tak sanggup nak pandang buku lagi petang petang macam ni, makanya timbul pelbagai soalan yang luar dari subjek yang masuk final. Bak kata omputih , thinking outside the box.

Berbalik kepada persoalan teratas tadi. Boleh kah kita merubah hubungan dari kekasih kepada sahabat ? Jawapan sha, boleh.

Senyum :)

Dikala pilihan ini menjadi satu-satunya pilihan pemutus kerana iman, maka lagi manisss kalau mengalih perhubungan ke arah persahabatan sahaja :) Jangan risau, kalau persahabatan itu menjadikan iman kita lebih kukuh, maka itu adalah sebaik baik keputusan. Tak salah kalau mengekalkan hubungan sekadar seorang sahabat kan ?

Lagipun mesti kita lebih selesa dengan tak perlu fikir tentang masalah kepercayaan atau kesetiaan dalam hubungan and what so ever. Kerana semestinya seorang sahabat akan faham tentang peribadi seorang sahabat. Lagipun, tahap kejelesan seorang kekasih lagi tinggi kalau nak banding dengan tahap jeles hanya sebagai seorang sahabat.

Bagi yang kurang selesa dengan 'kongkongan' [macam tak boleh sms kawan berlawanan jantina, takboleh like status tu, tak boleh komen gambar, tak boleh im] lebih afdal rasanya kalau just be a friend :) Sebab kalau seorang tu kuat cemburu, kuat mengongkong sedangkan pasangan nya adalah seorang yang gemar bersosial ataupun peramah terlebih had , tersangat lah mudah timbul masalah dalam hubungan.




Konsep sahabat , lebih menekankan atau lebih highlight pada hubungan 'apa adanya'. Mereka menerima kita apa adanya, baik dari segi positif mahupun negatif. Even we are fat, slim or buncit , gendut and boyot sekalipun. Kerana kita sahabat. Pelis klik dan hayati lagu ni , dan fahami maksud sahabat melalui dendangan najwa dengan sleeq yang somel tu :)

Sahabat juga sangat teramat jarang sekali lah pun *tudia* , buat kita sedih. Kerana sahabat tinggal di dalam duka dan lara kita. Tak terkecuali juga di saat bahagia *larat nak dengaq masalah hang ja* . HEE !

Sahabat adalah hubungan selamanya. Sahabat tetap sahabat walaupun dipisahkan dengan jarak. Sahabat saling menyayangi dengan perasaan tulus ikhlas tanpa hadir perasaan asmara yang penuh nafsu. Nampak dak kat sini kita dah boleh kurangkan timbangan dosa kita di akhirat kelak, jauhi maksiat, jauhi zina. Yes, yes.

Hubungan persahabatan dibina atas perasaan saling menghargai, dan tiada dateline dateline tertentu seperti break, clash, putus dalam suatu tempoh masa. Ada kala orang bercinta diniatkan untuk putus dalam suatu masa tertentu. Ada baiknya jika pasangan yang bercinta memasang niat untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut. Jadi hubungan pasangan yang bercinta tersebut tidak hanya kekal di dunia malah dapat disambung di akhirat kelak :)

p/s : saya sayang semua sahabat saya 





1 comment:

Anonymous said...

Tp seorg kekasih yg tlh diikat merupakan suatu kkjaman andainya trus dianggap serta merta sbg shbt, mmbuat kptsan mnjadikn si dia shbt tnpa mkluman.
Soal kprcyaan xkn timbul slgimna tidak mncul alasan yg kukuh dlm suatu hal..