6 March 2013

Menikmati Kegagalan

Assalamualaikum 

Buat adik-adik bakal pemegang sijil SPM, bakal graduan matrikulasi, mahupun sesiapa sahaja yang bakal menerima result apa apa pun tak kira lah akademik mahupun tak dalam masa terdekat ni, harini sha nak bagi tips, nak bagi panduan macam mana kita nak hilangkan atau mengurangkan eksperimen 'free fall' di bangunan bangunan tinggi di sekitar Malaysia ni. 


Mungkin ada di antara kita kita akan melonjak keriangan, kegembiraan, keksitedan kan kegedikan masa mula-mula dapat result tu. Yelah, result cemerlang, gemilang , terbilang lah katakan. Beratur pemberita tv nak temuramah orang orang yang cemerlang cemerlang. Maka kita kita yang dapat markah biasa biasa, ataupun yang rendah ini, mungkin terasa sikit terkilan.


Asyik-asyik kita dengar orang pujuk, jangan bersedih . Tiba-tiba hati memberontak 'Eh, ko keputusan gempak boleh la cakap camtu derr' , alamak itu semua bisikan syaitan. Sila libas libas syaitonn nirojim yang ada di keliling anda masa itu. Macam mana ? Dengan menikmati kegagalan.


"Buang tebiat menikmati kegagalan!"

" Asyik gagal je aku ni, takde masa depan, buang masa aku usaha selama ni"

Stop ! 


Tolong tolong tolong , buang anasir anasir, parasit parasit pemikiran yang macam tu dalam otak kita. Silla brainwash dengan membaca entry sha kali ini dengan penuh semangat dan fokus!


Kegagalan bagi sha adalah kejayaan yang tertunda. Kegagalan juga adalah sebaik-baik pengalaman. 


Tapi ramai yang tidak dapat menerima kegagalan sebagaimana sha terima. Dunia yang penuh berwarna-warni tetiba jadi gelap, dada yang terasa lapang tetiba terasa berat, suasana yang bising tetiba jadi senyap, sunyi dan sepi. 


Sahabat,


Menerima kegagalan, ujian dan musibah dengan sabar sememangnya diajar dalam Islam. Banyak potongan ayat al-Quran yang menyuruh kita sentiasa bersabar dan meminta pertolongan dari yang tidak lain dan tidak bukan dari Allah yang maha Esa. Why not ? Lepas dapat result, kita mengadu pada-Nya. Takkan pernah terlambat untuk memohon dari-Nya. Kalau takdapat sekarang, kita akan dapat pada masa depan. 


Ya, memang mendapat kegagalan pahit rasanya. Fikir balik, di sebalik kepahitan ubat, di sebalik kepahitan buah peria, banyak kebaikan nya, banyak kelebihan nya. Jadi think positif ! Setiap orang akan mengalami kegagalan dalam kuantiti atau kadar yang berbeza, agar lebih baik, tetaplah berhusnudzan, fikir positif dengan menganggap kegagalan kita itu hanyalah tapak permulaan bagi kejayaan. 


Tersenyum lah kita bila memasuki pintu kegagalan, kerana kita sedang menuju jalan kejayaan.





Sahabat mesti pernah dengar cerita tentang Thomas Edison yang mencipta lampu untuk kita kita ni kan? Tak pernah ? Okay , sila bukak cerita Jimmy Neutron, ada cerita pasal orang tua ni mengurat cikgu Jimmy tu. Haha, kelaut . 


Thomas Alfa Edison, mencuba sebanyak 1000 kali untuk mencipta 1 biji mentol lampu. Cuba bayangkan kalau dia berputus asa masa percubaan dia yang ke 999. Dapatkah malam malam kita ni disinari cahaya lampu yang terang ni. Wujudkan I-City kat Shah Alam tu ? NO !


Tahu tak apa pakcik Thomas ni cakap masa berjaya cipta lampu tu ? Okay, lebih kurang macam ni la.

"Aku tidak gagal, aku cuma menemukan 999 cara yang salah nak cipta lampu ni," sambil tepis tepis habuk kat bahu dia. 

Haha, itudiaaa . 


Mulai dari sekarang, cuba cuba cuba menikmati kegagalan kita dan terus berusaha untuk menjejak kejayaan dalam hidup kita :) Sebab kegagalan dengan usaha itu lebih baik daripada duduk diam tanpa berusaha !


Menikmati kegagalan adalah membuka kelopak mata, tersenyum simpul, melihat dengan indah dunia dipenuhi rasa kesedaran dan memulakan langkah menuju kejayaan . -shalinda- 


Selamat menikmati kegagalan :)

2 comments:

NaJwa said...

like99999 kali..hahaa,best entry nie..gedebuk kena sebijik dri linda...:)

Shalinda said...

terima kasih kawan :)